Imago

Home » Nieuws » Imago

Imago

Ik herinner me dat ik jaren geleden met een golfbaanexploitant sprak en dat men op de desbetreffende golfbaan het nut van GEO/OnCourse niet inzag. Ik vertelde hem dat GEO een goed inzicht geeft in wat je hebt, wat je doet en dat je dit kunt monitoren. Deze toelichting was uiteraard niet concreet genoeg en de desbetreffende persoon was nog niet om. Wat wel een belletje deed rinkelen was mijn 2e opmerking: “Uw golfbaan is gelegen nabij een grote stad die uit z’n voegen groeit. Het is niet ondenkbaar dat er aandacht komt voor de vierkante meters waarvan anderen vinden dat het voor andere doeleinden gebruikt kunnen worden. Met GEO kun je laten zien dat er op de baan veel natuur aanwezig is, met de nodige interessante soorten flora en fauna. Daardoor zal het voor derden niet makkelijk zijn om een andere bestemming voor de grond te krijgen”.

Ik schrijf dit niet perse om GEO/Oncourse aan te prijzen, maar het kan wel een handige tool zijn. Een tool om inzicht te krijgen in je eigen doen en laten. Een tool om data te hebben, mocht dit van belang zijn. Een tool om mensen te laten zien dat je een positieve stempel drukt op de omgeving. Het wordt steeds belangrijker dat we van een aantal vooroordelen afkomen. Het afgelopen jaar heeft Extension Rebellion al twee keer een golfevent gedwarsboomd, en een splintergroepering heeft schade toegebracht aan een golfbaan. Naast deze acties zie en hoor je telkens meer kritiek op golfbanen, zoals:

  • Er is te veel watergebruik.
  • Er wordt veel gil gespoten.
  • Ze zijn slecht voor de natuur.
  • Er moeten huizen gebouwd worden in plaats van de rijke 1% te laten golfen.

Wij weten dat we naar eer en geweten verantwoord onderhoud plegen. Daarbij stimuleren we veelal de natuur en gebruiken we zo min mogelijk water. De 425.000 geregistreerde golfers vormen inderdaad maar net iets meer dan 2% van de Nederlanders, maar het aantal is nu ook weer niet echt klein bier.

Volgens mij zijn we wel iets opgeschoten met ons imago, maar lang niet genoeg. De Golfalliantie komt met een campagne om het imago te verbeteren (wordt vervolgd), maar in de tussentijd kunnen we volgens mij al veel doen:

  • Verantwoord onderhoud plegen en de natuurwaarde verhogen.
  • Collega’s informeren. Het zou mooi zijn als ook pro’s, secretariaten, receptie enzovoort konden vertellen over de meerwaarde van jouw golfbaan in en rond hun sociale kring.
  • De golfer informeren. Dan gaat het positieve verhaal nog wat sneller de maatschappij in.
  • Omwonenden uitnodigen om te komen kijken (bijvoorbeeld door middel van een ludiek event).

Als we eerlijk ons verhaal brengen, zal de kritiek die nu begint op te laaien hopelijk tot een minimum beperkt blijven. En wie weet geeft het golf nog een boost ook. Of nog gekker: iedereen wil greenkeeper worden!

0
    0
    Je bestellijst
    Je bestellijst is leegTerug naar de winkel